::: sinopsis :::

::: sinopsis :::
.

Monday, November 15, 2010

ADAMUS 2- BAB 9

“Kau… Samushin air?” kata Adamus.
Tetapi lelaki botak itu tidak menjawab walaupun wajahnya bereaksi kehairanan.
“Dia tidak faham kata-kata kau, Adamus.” Ujar Shiris, masih tenang. Mungkin dia manganggap Samushin Air itu sama aliran dengannya dan tidak membahayakan mereka, getus hati Adamus.
Konha Sera?(Siapa kau?)” tutur Shiris. “Sera Samushin pir?(Kau Samushin Air?)”
Mata Hijau lelaki itu merenung Shiris dengan reaksi kehairan. “Konha Sera?(Siapa kau?)”
Sero Samushin pir, Shiris! (Aku Samushin Air, Shiris!)” Jawab Shiris sambil melangkah tenang dan menapak di permukaan air dengan tenang, menghampiri lelaki botak itu secara pelahan-lahan. “Aima jinris hair soras, naag lento! (Kami datang dengan aman, jangan takut!)”
Lelaki botak kerut kening. Tetapi menarik nafas lega. Mendadak hawa sejuk yang membara tadi sirna dan suasana kembali normal. Sejuk seperti tadi, Shiris melemparkan senyumannya.
Paraa nasra!(Terima kasih!)” kata Shiris sambil menghentikan langkah kira-kira sehasta dari batang tubuh lelaki botak itu.
Lelaki botak itu, dingin dan wajahnya masih menggambarkan kecurigaan. Tanpa berlengah Shiris mengeluarkan medallion yang diberi Tok Kiril dan menunjukkannya kepada lelaki itu. Mata hijau lelaki itu berubah, terkejut dengan apa yang dilihatnya.
“Kau adalah orang Kultus Persaudaraan Nekulus?” tuturnya lalu menyambung dengan kata-kata yang tidak difahami Adamus. “Sugsi Naare Hikras, Hikras Naare Sugsi!”“Nusuari!(Selamat Sejahtera!)” ucap Shiris, masih dengan senyumannya. Medalion itu disimpan semula dalam saku baju.
“Nusuari!” Jawab lelaki botak itu. “Emraaku Sero Padawa Naldo, miik Nekulus!(Nama aku Padawa Naldo, Puak Nekulus!)”
Pada masa yang sama, lelaki botak itu juga menunjukkan medallion yang serupa dari balik pakaiannya dan kemduian memasukkannya semula.
“Sero Shiris… Aiwo Adamus! (Aku Shiris… dia Adamus!)” Ujar Shiris sambil menyentuh dadanya dengan tapak kanan dan kemudian mengarahkan tangannya itu ke arah Adamus.
Adamus mengangguk dan senyum. “Nusuari!”
“Nusuari!” lelaki botak yang menamakan dirinya Padawa Naldo itu senyum dan mempamerkan giginya yang tersusun rapi. Sama seperti Usiari yang lain. Lelaki ini bertelinga runcing dan ada anting-anting kecil di telinga kanannya. “Sero padawa Naldo!”
“Sero, Adamus.” Kata Adamus sambil mengusap dadanya dengan tangan kanan, sama seperti apa yang Shiris lakukan sebentar tadi.
“Adamus?” Padawa Naldo, kembali kerut kening apabila mendengar nama itu. “Sera ek satrasis summa iit?(Kaukah pahlawan terakhir itu?)”
Maare niik sera…(Maafkan aku…)” tiba-tiba Shiris mencelah. “Sero Iadna Ukraku Uhab Adamus?(Kau mahir bertutur bahasa Adamus?)”
Padawa Naldo mengangguk dan wajahnya tiba-tiba menjadi lebih riang. “Iadna! Iadna!”“Kau Adamus?” katanya setelah diam sejurus. “Betulkah kau adalah pahlawan terakhir itu?”
Adamus tarik nafas. Mengaku dia Adamus adalah sukar baginya. Memandangkan keadaannya sekarang yang memang tidak serupa Adamus. Tanpa Pedang Unikorn dan peralatan lainnya, dia bukanlah Adamus, pahlawan terakhir itu. Dia adalah Faizal, orang dari dimensi Bumi. Ingin sahaja dijawab seperti itu. Tetapi lidahnya kelu. Tidak mahu menghampakan hati Shiris yang menaruh harapan yang amat tinggi itu.
“Ya, itulah yang orang Usiari lain katakan tentang aku.” Kata Adamus pelahan.
“Jadi betullah ramalan itu!” Padawa Naldo bersuara sedikit tinggi berbanding tadi. “Benarlah kata-kata pendeta!”

No comments:

Post a Comment